KHASIAT COKLAT


KEBAIKAN COKLAT (KOKO)

COKLAT MENGURANGKAN RISIKO PENYAKIT KARDIOVASKULAR

Kajian mendapati bahawa kuantiti antioksida yang diserap dari koko dan coklat adalah lebih tinggi berbanding wain, teh dan sayur. Pengambilan koko sebagai makanan yang kaya dengan antioksida flavanoids dapat mengurangkan risiko atherosclerosis serta mengurangkan kematian akibat penyakit koronari jantung.

KOKO MENINGKATKAN KEBOLEHAN MENGATASI TEKANAN

Kajian menunjukkan bahawa antioksida yang mengalir semasa di dalam keadaan tertekan dan senaman mempunyai kesan yang baik terhadap stamina. Kajian di Jepun menunjukkan bahawa polifenol dapat menghalang perubahan sikap emosi di bawah tekanan fizikal dan berupaya mengurangkan tekanan.

KOKO MELAMBATKAN PROSES PENUAAN

Penuaan adalah salah satu proses yang disebabkan kerosakan sel oleh radikal bebas. Sehubungan itu, pemakanan yang kaya dengan antioksida dapat melambatkan proses penuaan. Kajian mengenai proses penuaan telah dijalankan secara meluas di mana jangkahayat bagi manusia yang sihat boleh dilanjutkan sehingga 5-10 tahun dengan mengamalkan pemakanan seimbang yang kaya dengan antioksida (dengan izin Allah). Kajian yang dijalankan oleh Jabatan Epidemiologi dari Harvard School of Public Health di Boston U.S.A mendapati bahawa penggemar coklat menikmati purata tambahan umur sebanyak 0.95 tahun berbanding bukan penggemar coklat. Ini menunjukkan wujudnya polifenol sebagai antioksida dalam coklat.

COKLAT SEBAGAI MAKANAN BERKHASIAT

Coklat adalah produk koko yang mempunyai khasiat sebenar. Kandungan nutrient di dalam coklat merupakan makanan yang seimbang.

0 comments:

Post a Comment

Renungan Hadith

Enjin Carian Google