Teknik Turunkan Berat Badan Tanpa Risiko


Masalah obesiti dalam masyarakat Malaysia semakin membimbangkan. Malah masalah ini telah menjadi punca kepada munculnya pelbagai penyakit kronik dalam diri penghidap obesiti seperti tekanan darah tinggi, sakit jantung, stroke dan banyak lagi.


Apa yang lebih menakutkan, penghidap obesiti berisiko untuk mengalami kecederaan pada bahagian organ dalaman. Seterusnya, kecederaan itu boleh menjadi semakin serius sekiranya obesiti yang dialami tidak diatasi.

Oleh itu, seseorang yang menghidap obesiti seharusnya menurunkan berat badan mereka bagi mengelakkan pelbagai masalah yang lebih besar timbul. Untuk turunkan berat badan, mereka perlu menggunakan teknik neutral yang tidak berisiko.

Jadi, mereka boleh bermula dengan mengamalkan atau memperbetulkan tabiat pemakanan salah kepada diet yang lebih betul dan teratur. Untuk bermula, ianya sangat mudah. Anda boleh mula sedikit semi sedikit dengan mengawal pemakanan anda selama ini.

1. Kurangkan Makanan Berlemak & Berkolesterol

- Secara umumnya, lemak dan kolesterol diakui penyebab kepada obesiti. Ianya banyak terkandung dalam daging, mentega, keju, kentang goreng dan lain-lain. Biasanya, lemak dan kolesterol boleh didapati dalam kesemua makanan segera. Contohnya Kentucky Fried Chicken (KFC). Selama ini, pusat makanan itu mungkin favourite anda. Apa kata selepas ini anda elakkan dari berkunjung ke sana. Sekaligus mengurangkan pengambilan makanan yang kurang berkhasiat itu.


2. Kurangkan Gula

- Antara makanan bergula yang menyumbangkan kalori tidak berkhasiat kepada badan adalah seperti aiskrim, minuman berkarbonat, coklat dan kek. Dengan memakan makanan itu, ianya bukan setakat menyebabkan anda gemuk malah berisiko untuk mendapat kerosakan gigi yang teruk, kencing manis, serangan jantung dan lain-lain penyakit kronik. Anda mungkin perlu membuat jadual khusus pengambilan makanan bergula agar tidak terlebih mengambilnya.


3. Kurangkan Garam

- Jika makanan bergaram diambil dalam kuantiti yang banyak secara kerap, ia boleh menjemput penyakit seperti tekanan darah tinggi. Malah, bahagian di bawah kulit boleh mengandungi banyak air disebabkan kandungan natrium yang tinggi dalam badan. Anda boleh mengelak dari terambil garam yang banyak dengan menghindari makanan seperti kentang goreng, makanan dalam tin, makanan ringan dan sebagainya.


4. Kurangkan Kafien

- Kafein dikatakan ubat tahan mengantuk kepada sesetengah orang. Sebenarnya, dengan pengambilan kafein secara kerap, ia menyebabkan seseorang itu mudah mengalami cemas, letih, susah tidur, sakit kepala dan lain-lain. Kafein juga mampu meningkatkan kuantiti gula dalam darah. Maka ia berkaitan dengan huraian gula di atas. Apa kata selepas ini anda banyakkan minum air masak daripada mengambil minuman berkafein. Ianya lebih berkhasiat dan baik untuk badan.


5. Kurangkan Bahan Perasa

- Kebiasaannya, bahan perasa seperti monosodium glutamate (MSG) banyak terkandung dalam makanan tin, makanan ringan dan sebagainya. Ia dicampur untuk menambahkan kelazatan seseuatu makanan. Tetapi, ramai yang tidak tahu bahawa bahan perasa itu boleh mengundang penyakit seperti alergi, kerosakan buah pinggang, otak dan lain-lain.

Sekarang, anda dah tahu kesan buruk kepada pengambilan makanan-makanan seperti yang telah diterangkan sebelum ini. Bahkan, makanan yang disebut boleh dikatakan diambil oleh masyarakat kita pada setiap hari. Kurangkan pengambilan makanan itu untuk jalani kehidupan dengan lebih sihat.

Nak buat memang susah pada permulaannya. Apa yang penting? Kuatkan semangat dan percaya kepada diri sendiri bahawa anda mampu lakukannya. Tak sakit pun jika anda tak makan makanan macam tu. Bertambah sihat dan cergas adalah!

Anda nak tahu lebih banyak tips pemakanan dan diet yang mudah lagi berkesan? Layari ke http://www.rahsiadietwanita.com/hop.php?ref=lina untuk dapatkan ebook Rahsia Diet Wanita.

0 comments:

Post a Comment

Renungan Hadith

Enjin Carian Google