KEISTIMEWAAN BUAH TAMAR


Kurma atau tamar atau nama botaninya, Phoenix dactylifera adalah sejenis buah-buahan yang kaya dengan nutrien, vitamin dan mineral yang diperlukan oleh kesihatan tubuh dan otak. Buah kurma berupaya memulihkan tenaga setelah seharian berkerja. Setiap kali kita makan kurma, tenaga yang diserap oleh tubuh bertindak serta merta berbanding buah-buahan lain yang terpaksa dipecahkan dahulu oleh enzime sebelum bertukar menjadi glukosa dan seterusnya barulah dapat diserap oleh tubuh sebagai tenaga.

Istimewa lagi, pokok kurma hanya tumbuh subur di negara Asia Barat seperti Arab Saudi, Iraq, Iran dan Mesir. Orang-orang Arab menganggap buah kurma sebagai makanan istimewa buat mereka. Mereka mempelbagaikan cara penyediaan kurma sebagai pemakanan; mereka memakannya bersama segelas susu, yogurt, roti, mentega dan ikan.

Buah istimewa yang tidak terhitung khasiatnya ini sangat popular di kalangan masyarakat Islam di seluruh dunia terutama apabila tibanya bulan Ramadhan. Hanya dengan sebiji tamar dan segelas air, kita boleh menahan diri berpuasa sepanjang hari. Itulah keajaiban buah kurma yang menjadi sunnah Rasulullah s.a.w.

Jangan lepaskan peluang melaksanakan ibadah puasa bersama buah kurma dengan kedatangan Ramadan 1432 Hijrah nanti. Sempena Ramadan yang bakal menjelma tidak berapa lama lagi, jadikanlah buah kurma sebagai pembuka puasa yang mana menjadi satu amalan sunnah...

"SELAMAT MENYAMBUT RAMADAN AL-MUBARAK"



0 comments:

Post a Comment

Renungan Hadith

Enjin Carian Google