BIJAK BELANJA MENANGANI TAHUN HARGA BARANG NAIK


Setiap kali kedatangan tahun baru, kita pun mulalah mengimbau apakah pencapaian yang telah diperolehi sepanjang setahun yang lalu.. Ramai yang telah mencapai apa yang telah dirancang sejak awal tahun dahulu dan tak kurang juga yang terpaksa ‘carry forward’ apa yang belum tercapai.

Namun masih banyak sebab yang boleh dijadikan ‘kenapa’ kita perlu terus bersyukur. Sebenarnya, pencapaian bukan dalam bentuk kebendaan semata-mata, tetapi mungkin tanpa kita sedarai banyak pencapaian lain yang kita perolehi seperti pencapaian anak-anak, bilangan anak, nikmat kesihatan
berbanding orang lain dan berbagai-bagai lagi nikmat yang telah kita kecapi.

Kemungkinan juga pencapaian diperolehi dalam bentuk kerohanian. Ilmu agama telah bertambah daripada tahun lalu, solat awal waktu, lebih banyak tolong orang dan sebagainya. Tidak semua pencapaian dapat diukur dari segi kuantitatif sekiranya jumlah sama, tatapi cuba pula kita hayati secara kualitatif iaitu kualiti pencapaian kita.

Semoga kedatangan tahun 2014 lebih cemerlang, diberkati, dirahmati dan lebih baik daripada tahun 2013 dari berbagai aspek buat kita.
 
 

Dengan kos sara hidup yang dijangka meningkat (tak pasti berapa banyak), elok juga 2014 dijadikan tahun berbelanja dengan lebih berhemah untuk skop keluarga sendiri. Di samping anak-anak juga dapat mencontohi corak perbelanjaan kita untuk masa depan mereka yang lebih mencabar.

Suka saya kongsikan pesanan Rasulullah s.a.w. supaya kita bersedekah apabila menghadapi kesulitan kewangan.. memang pelik tetapi inilah satu formula yang sangat berkesan. Bukan juga jumlah sedekah yang menjadi ukuran tetapi berapa ikhlas kita dalam memberi sedekah.

 
“SALAM TAHUN BARU 2014”


0 comments:

Post a Comment

Renungan Hadith

Enjin Carian Google